Har du en løsning som er klar til å fly ut i nye markeder? Vi bidrar med relevant markedsinnsikt og kunnskap, både nasjonalt og i utvalgte internasjonale nøkkelmarkeder.
Veien til vekst handler om å forstå behovene og forutsetningene til dine nye og potensielle kunder, hva slags konkurrenter du må forholde deg til, og hva slags reguleringer og trender som gjelder. Skal du ut av landet må du også forstå handelsregler, forretningskultur og risikoen ved å se mot nye markeder. På disse sidene prøver vi å samle oppdatert og relevant informasjon om utvalgte nøkkelmarkeder. Hensikten er å gi et innblikk og skape et grunnlag som din bedrift kan bygge videre på. Oversikten tar utgangspunkt markedet for løsninger innen digital helse og velferdsteknologi.
I August 2020 publiserte Innovasjon Norge en rapport som belyser markedsmuligheter for norske helseløsninger i en rekke europeiske land. Rapporten finner du du her.
Er du klar for å ta steget ut i en internasjonal satsing anbefaler vi at du gjerne starter med en praktisk internasjonaliseringsworkshop i regi av Innovasjon Norge. Se Innovasjon Norges "Kompetansesenter" for ulike kurs og aktiviteter innen internasjonal markedsutvikling.
Klyngen er også partner og medarrangør av strukturerte programmer for internasjonal vekst - ta gjerne kontakt med oss for en prat om mulighetene.
Sidene er under stadig utvikling og innsiktmaterialet oppdateres fortløpende
Du har en idé, produkt eller løsning som er klar til å ta steget ut i markedet, og for de fleste er det naturlig å starte hjemme i vår egen bakgård. Men hvordan fungerer egentlig det norske helsemarkedet?
Den nordiske velferdsmodellen blir stadig trukket frem som en suksesshistorie, og helsevesenet er et av de områdene hvor de nordiske landene har mest til felles. En felles utfordringer er at endring av demografi og nye krav fra innbyggere legger føringer for et skifte i hvordan vi leverer gode helsetjenester. De nordiske landene er relativt på linje i forhold til digital modenhet, noe som gjør det til et attraktivt sted å starte utenlandsreisen for norske bedrifter.
LES MER OM DE NORDISKE MARKEDENE:
Som største marked i EU og med sin økonomiske, politiske og kulturelle tyngde, er Tyskland et marked som er interessant for svært mange norske bedrifter. Å forstå helsesystemet er en av de største utfordringene for norske selskaper som vil til Tyskland med helseteknologi.
Storbritannia er en av verdens største økonomier og en av Norges viktigste handelspartnere. Skottland digitaliserer helse- og omsorgssektoren i høy fart, og det er en økende etterspørsel etter innovative løsninger innenfor digital helse, velferdsteknologi og telemedisin. Innen digital helse og velferdsteknologi er Skottland fortsatt et voksende marked, med gode muligheter for norske virksomheter. Kanskje Skottland er din vei inn i UK?
Som et av de mest folkerike kontinentene i verden, har helseinfrastrukturen i Asia hatt et stort løft de senere årene. Økt fokus på utdanning, innovasjon og teknologi har ført til moderniseringen av helsevesenet, det samme har regionens raskt aldrende befolkning. Det et forventet stor vekst av det asiatiske helsemarkedet, drevet frem av forbedret tilgang til helsetjenester, økt offentlig og privat investering, og initiativ fra myndigheter på å fremme helseforsikring i befolkningen.
Interessert i Asia? Få med deg Nordic Innovation House Asia Joint Info Webinar December 2020.
Singapore er et av verdens mest spennende markeder for innovative helseløsninger, og et springbrett til resten av Asia. Både Innovasjon Norge og Nordic Innovation House er godt etablert i Singapore.
Bli kjent med "Nordic Innovation Houses" i Asia:
Canada er en av verdens ledende økonomier som havner på toppen i internasjonale målinger på regjeringens åpenhet, borgerrettigheter, utdanning, helse og økonomisk frihet. I tillegg er Canada et foregangsland når det kommer til god forretningsskikk. Det er mange likheter med det canadiske og det norske markedet, noe som gjør at norske bedrifter normalt etablerer seg raskt her.