EIRA er et akseleratorprogram spesielt utviklet for bedrifter som utvikler løsninger i innen helse. Målet er å gi bedriftene en ekstra boost og bidra til videre vekst og skalering.
Tekst: Jofrid Åsland og Eirik Waula, Norwegian Smart Care Cluster
MER DETALJER OG SØKNADSSKJEMA FINNER DU HER
– Vi legger til rette for markedsnære og skreddersydde aktiviteter som gir et løft til bedrifter med vekst potensiale. Vi jobber helhetlig, og kobler individuell rådgivning med systematisk arbeid rundt kompetanseutvikling, marked, industri, kapital, og verifisering av løsninger, forteller Therese Oppegaard, forretningsutvikler i Norwegian Smart Care Cluster (NSCC).
Hun er programansvarlig for EIRAccelerator og skal i desember sparke i gang runde 3. Programmet er i hovedsak digitalt med noen fysiske samlinger, og tilpasset bedrifter i tidlig-vekst fase med løsninger innen digital helse og medisinsk teknologi.
I motsetning til mer tradisjonelle vekstprogrammer går EIRA programmet over 6 måneder, fra desember 2023 til mai 2024. – Når vi får jobbe tett med bedriftene over så lang tid gjør det oss i bedre stand til å bidra med forretningsutvikling og gode koblinger, fortsetter Oppegaard. – Helse er et komplekst marked, og vi ser ofte etter muligheter for å bygge sterkere verdikjeder sammen med bedriftene. Å koble små start-ups med større industriaktører og relevante investeringsmiljøer er blant annet noe vi jobber mye med.
For det finnes mange veier til mål når du skal skalere opp en bedrift. Selskapet Aktivitetsdosetten ble en del av VilMer i sin EIRA-prosess, og bygger seg sterkere på den måten. Gjennom Norwegian Smart Care Cluster og vekstprogrammet EIRA forstod menneskene i Aktivitetsdosetten og VilMer at konseptene var som skapt for samarbeid. – Vil du vokse må du noen ganger våge å gi slipp, sier Lone Koldby, gründer av Aktivitetsdosetten.
En del av programmet innebærer at selskapet får en skreddersydd test knyttet til utviklingsfasen til selskapet. Det er Norwegian Smart Care Lab (NSCL) som står for testene - et internasjonalt testsenter og Living Lab for helseteknologi.
- Markedet for helseteknologi er fortsatt relativt nytt og umodent. Dermed oppstår mange komplekse utfordringer som berører et stort aktørbilde – alt fra fastleger, sykehus, kommunalomsorg og bedrifter, til forskning og myndigheter. Å komme ut i markedet med de rette løsningene er vanskelig, og det kan være utfordrende å få testet løsninger og forretningsmodell på en god måte. Dette kan vi bistå med, sier Marit Hagland som leder arbeidet i Lab.
Hva som skal testes og hvem som skal involveres avklares mellom selskapet og rådgiverne i programmet. Gjennom de to siste programmene har selskapene blant annet testet prisstrategi, markedsstrategi og hvordan løsningen påvirker arbeidsprosesser i helsetjenesten. I tillegg har flere gått gjennom egne sprinter på beskyttelse av IP og regulatoriske spørsmål.
- Vi ser at selskaper som er i en "go-to-market" fase kan dra god nytte av den markedsnære innsikten de får gjennom disse løpene, sier Hagland. - Hele poenget med øvelsen er å bidra til å svare på noen av de spørsmålene som kan bidra til at de kommer i en bedre posisjon hos både kunder og investorer.
- Vi fikk utrolig mye igjen av å være med i dette programmet, spesielt samlingen om kapitalinnhenting hvor vi fikk mange nyttige tips og informasjon om hvordan og hva investorer ser etter. Jeg kan varmt anbefale EIRA, sier Kine Norland, Head of Growth i Resani.
Investoruniverset er noe av det deltakerne skal jobbe mye med i programmet. Her handler det mye om forberedelsene som må til før man skal starter dialogen med de profesjonelle investeringsmiljøene. - Mange av selskapene som deltar har kanskje vært i en emisjon tidligere, men da har målgruppen gjerne vært engler, venner og familie. Når de skal ut å hente kapital for vekst er det gjerne helt andre miljøer de må snakke med og det krever kanskje en annet nivå av profesjonalisering, sier Oppegaard. Hun sparker i gang et nytt program den 14. desember, og satser på å få med rundt 10 selskaper i denne runden.
Gjennom EIRA fikk vi kontakt med en investor vi ikke kjente til, og en tung industriell aktør i helsenæringen. Nå er vi i er i sluttfasen med å konkretisere samarbeid med begge, og det er en helt avgjørende utvikling for oss som selskap, sier Øystein T. Olsen, CEO i Eupnea
Er du klar for neste steg i din vekst reise?
Les mer på våre nettsider og søk i dag, eller ta kontakt med Therese for en uformell prat!