Målet til det ferske fastfoodselskapet Healthy EATS er å bidra til å halvere fedme i Norge innen 2030. De fikk nylig innvilget 1,1 million kroner fra Norges forskningsråd og Innovasjon Norge for å bedre folkehelsen og kutte utslipp fra matbransjen.
Tekst: Trude R Opheim, praksisstudent NSCC, og Jofrid Åsland, kommunikasjonsansvarlig NSCC
Foto: Healthy EATS
– Som barn var jeg selv overvektig, og jeg ønsker ikke den påkjenningen for andre barn. Barn som sliter med overvekt, bruker unødvendig energi til å tenke på ting barn burde slippe å tenke på, sier Vilde Regine Tellnes, daglig leder og med-gründer av selskapet Healthy EATS.
For henne var overvekten grunnet kosthold. Som for de fleste handlet det om mangel på enkle, raske og sunne alternativer. Med denne erfaringen i bagasjen har Tellnes gjennom hele livet lagt merke til at det er utfordrende å opprettholde et sunt kosthold, særlig om du har det travelt og er på reise. Denne dama snakker virkelig av erfaring, hun har nemlig besøkt over 100 land så langt. Tellnes er utdannet samfunnsøkonom, og har blant annet jobbet i Silicon Valley. Ikke bare var innovasjonsmiljøet i Silicon Valley pulserende og fullt av pågangsmot, det fantes løsninger som gjorde det enkelt å spise sundt i en travel hverdag.
– Da jeg kom hjem begynte jeg på startup-skolen. Der møtte jeg Arve. Vi snakket med folk på gaten. Alle pekte på samme utfordring: nemlig å spise sundt i en hektisk hverdag, minnes hun.
Forskning bekrefter utfordringen
Et par kjappe dykk i ulike forskningsprosjektet knyttet til kosthold og folkehelse bekrefter utfordringene beskrevet av folk flest.
Forskingsrapporten til The Healthy Food Environment Policy Index (FOOD-EPI) fra 17. januar 2020 viser at hovedutfordringen innen folkehelse og fedme er tilgangen på sunne alternativer.
The Healthy Food Environment Policy Index (FOOD-EPI) i Norge er et forskningsprosjekt som utføres ved OsloMet ved SIFO og forskningsgruppen samfunnsernæring. Hensikten med prosjektet er å vurdere norske myndigheters arbeid for å fremme sunne matomgivelser (food environments).
Rapporten viser til at omtrent 1 av 4 menn og 1 av 5 kvinner har fedme, altså om lag 23 prosent av befolkningen i Norge. Overvekt og fedme blant barn har tilsynelatende stabilisert seg det siste tiåret. Men overvekt har økt blant ungdom, der omtrent 1 av 4 har overvekt eller fedme. Dette er høyere enn i de andre nordiske landene.
For å snu denne situasjonen oppforer aktørene bak rapporten til økt oppmerksomhet og styrket innsats. Tiltakene for å forebygge overvekt og fedme i befolkingen handler om å bedre kostholdet.
– Jeg kunne ikke finne noen andre som hadde tatt opp kampen mot fedme på denne måten. Derfor ville jeg satse på konseptet Healthy EATS, sier Tellnes.
Med seg på reisen har hun Arve Førland Eide, som med-gründer.
Startet salg fra en kontainer
Da de fikk starttilskudd fra Innovasjon Norge begynte idéen å rulle inn i virkeligheten. Tellnes var veldig opptatt av at hele konseptet skulle bære preg av høy kvalitet fra første stund. Hun fikk resepter på salater fra kjente kokker, og ordnet flotte fotografbilder til markedsføringen. I ettertid ser hun at hun svidde av pengene litt for fort i første trekk, og at de heller skulle basert seg på billigere tjenester. Da de endelig var klare til å teste ut konseptet i markedet var det ganske skralt på kontoen, og resultatet ble utsalg fra en kontainer i Bergen sentrum.
– Dette var da alle kantiner var stengt på grunn av koronapandemien, og vi fikk mange faste kunder med det samme, forteller gründeren.
Det kan se ut til at folket var sultefôra på sunn og god mat, for i løpet av noen få dager solgte de salter for 40.0000.
– Det handler om en forsiktig lasering og eventuelt feile raskt. Vi fikk raskt bekrefta at det var et marked for konseptet vårt, sier Tellnes.
Det var på tide å for alvor sette de ville drømmene ut i livet.
Den sunne McDonald’s
I dag er har selskapet fem ansatte, og har rigget et skalerbart konsept. De har seks utsalgssteder på Vestlandet, og om litt ekspanderer de også til Oslo. Planene er klare. Først skal selskapet få fotfeste i Norge, så ta spranget til Europa.
– Det handler ikke om å tjene mest mulig penger. Dersom det var planen kunne jeg gått for en helt annen plan enn å starte eget selskap, sier gründeren.
Det hører med til fortellingen at hun også har høstet erfaringer og inspirasjon fra samboeren som har startet selskapet Cutters. For Tellnes er muligheten til å løse samfunnsproblemer, og bidra til bedre folkehelse verdt mer enn kroner på kontoen. Hun er også opptatt av at flere kvinner skal våge å ta steget inn i næringslivet, og strekke for å plukke de øverste eplene på karrieretreet.
– Det handler om å våge. Hvis vi løfter hverandre blir det mye lettere å nå opp til de øverste eplene, skildrer Tellnes.
Nå lukter hun på den store drømmen. Entusiastene bak Healthy EATS vil skape McDonald’s for sunn og bærekraftig mat, bare helt uten ventetid. Dette løser de ved hjelp av ny teknologi, gjennom Healthy EATS Food walls. Dette er Skandinavias første sunne ferskmat-automat. Konseptet deres gjør tilgangen på sunn fast food enklere, raskere og bedre. Kundene kan gjøre selvbetjente kjøp av ferske salatskåler utviklet av kjente kokker. Salatene består av kortreiste matvarer og koster under 100-lappen. Inspirasjonen er hentet fra lignende konsepter i Silicon Valley.
Støtte fra forskningsrådet
– Visjonen vår er å gjøre sunn og bærekraftig mat tilgjengelig for alle, og på den måten bidra til å halvere fedme i Norge innen 2030, sier Tellnes.
Til dette arbeidet har Healthy EATS fått innvilget 1,1 million kroner i støtte fra Norges forskningsråd og Innovasjon Norge, for å bedre folkehelsen og kutte utslipp fra matbransjen.
– 23 prosent av voksne og 1 av 4 ungdommer er overvektig i Norge. Det koster staten 68 milliarder i året. Forskningen påpeker at hovedproblemet er tilgangen på sunne alternativer, og det er nettopp dette problemet vi ville gjøre noe med, forteller Tellnes.
For å minske matsvinnet har de gått for smarte løsninger som samler data om konsumet på de forskjellige utsalgsstedene. På den måten kan de tilpasse produksjonen etter etterspørselen, og minimere mat som må kastes.
Selskapet er lokalisert i Bergen, og er ferskt medlem av Norwegian Smart Care Cluster. De er også en inkubatorbedrift hos Vestlandets innovasjonsselskap VIS.
– Vi har ikke noen erfaring med samarbeid gjennom et klyngenettverk, men håper at klyngen kan legger til rette for synergieffekter mellom selskapene i klyngen og bidra til å knytte Healthy EATS opp mot relevante arenaer både i det offentlige og næringslivet, sier Tellnes.
Kilder
LES MER: Rapporten "Sunnere matomgivelser i Norge"
LES OGSÅ: Informasjon om fedme og overvekt fra Verdens helseorganisasjon (WHO)