Inspirerende besøk hos Laerdal Medical

20. feb. 2020

Inspirerende besøk hos Laerdal Medical

Historien til denne bedriften ligger i veggene. Deltakerne fikk servert både historie og nåtid da NSCC arrangerte bedriftsbesøk hos Laerdal Medical. – Dette er utrolig kult. Her er alt på ett hus midt i Stavanger, sa deltaker Harald Sævareid.

Historien strekker seg tilbake til 1940. Da ble Laerdal etablert som barnebokforlag med mål om å skape glede for barn. De velkjente Tomte-bilene fant veien til 100 land, og Anne-dukka ble en slager over hele Europa. Dette arbeidet med mykplast dannet grunnlaget for kursendringen mot helsebransjen, og produksjonen av den første treningsdukken for gjenoppliving.

GUIDE: Berge Solheim, regional manager services, har lang fartstid hos Laerdal. Han leda an rundturen i bedriften. (Foto: Jofrid Åsland)

Grunnleggeren av bedriften, Åsmund S. Lærdal hadde stor tro på at bedriftens verdier var nøkkelen til suksess. Hans verdier står fortsatt ved lag i dagens stab. Det er liten tvil om at dette er historien om en bedrift som har lykkes.

Berge Solheim viste fram alt fra maskiner på 1250 tonn til produksjon av hemmeligstempa små plastkomponenter. Bedriften strekker seg fra Stavanger og ut i verden til Mexico, Kina og USA. Selv med produksjon flere steder i verden skjer svært mye av produksjonen i Stavanger. Under samme tak midt i Stavanger sentrum finnes blant annet systue, mekanisk verksted, plaststøyperi og 2500 palleplasser til lagring under jordens overflate.


Imponerende utvikling

– Det er utrolig kult å se en helsebedrift helt framme i teten. Her finner du alt i ett hus, midt i Stavanger, sa Harald Sævareid, fra AKUNA.

Bedriften hans har nylig meldt seg inn i Norwegian Smart Care Cluster, og deltar aktivt i klyngefellesskapet.

– Det er spennende å være med i NSCC og møte de andre medlemmene. Jeg ser på det litt som et medlemskap på et treningssenter. Dersom du møter opp og deltar vil du få godt utbytte av medlemskapet, men ikke dersom du sitte hjemme på sofaen, sa Harald Sævareid.

DELTAKERE: Harald Sævareid (t.h.) fra medlemsbedriften AKUNA i samtale med Silje Lea fra Røde Kors. Silje Lea arbeider i et prosjekt med Laerdal, og ville gjerne lære mer om sin samarbeidspartner. (Foto: Jofrid Åsland)


Høye mål

Laerdal Global Health mottok det prestisjetunge DOGA-merket, for sin NeoBeat i 2020. NeoBeat er et apparat som gir rask og pålitelig informasjon om hjerterytmen til nyfødte.

LES MER: DOGA Hedersmerket 2020

Laerdal Global Health(LGH) er et not-for-profit selskap. Det er dedikert til å redde liv blant mødre og nyfødte i lavressursland. 

Laerdal består nemlig av tre deler: Laerdal Medical, Laerdal Global Healthog Laerdal Foundation. Alle engasjerte i Laerdal har ett felles mål: å redde 500.000 liv.

LES MER: Vil bidra til å redde 500.00 liv hvert år


AMBISJONER: Michael Sautter, director of services, fortalte med engasjement om bedriftens mål og høye ambisjoner, men også om en lav terskel for samarbeid for utvikling. (Foto: Jofrid Åsland)


Individet i sentrum

Misjonen til den veletablerte bedriften er: "Helping save lives". Visjonen er klar: "Ingen skal dø eller invalidiseres unødvendig i forbindelse med fødsel eller som følge av plutselig sykdom, alvorlig ulykke eller pasientskade." Det skal skje gjennom det målbare tallet 500.000 reddede liv hvert år innen 2020. Måten de løser denne gedigne oppgaven på er helt enkelt å redde et liv om gangen.

– Misjonen sitter i veggene her. Vi vet at hvert enkelt liv har en verdi. Det løfter vi fram gjennom personlige historier hver dag. Det er det vårt arbeid handler om, sa Michael Sautter.

Det var tydelig at de ansatte var stolte over egen arbeidsplass, som kan skilte med salgskontor i 25 land. Da er det ekstra gøy at en slik suksessmaskin fremmer samarbeid med nye spirer i bransjen.

– Dette får vi ikke til alene, men sammen med våre partnere. Vi ønsker å la våre samarbeidspartene skinne, understreka Michael Sautter.

LES MER: Oversikt over Laerdals samarbeidspartnere

TEKNOLOGI: Utviklingen har ikke stått stille hos bedriften Laerdal. Fra produksjon av leketøy i 1940 har de utviklet et bredt sortiment av produkter for å redde liv. Moderne teknologi gjør det mulig å skape svært reelle treningssituasjoner for helsebransjen. (Foto: Laerdal)

Arkiv