"For det er en mitch-mash mellom den teknologien som de informerte og aktive brukerne har i sin hverdag, og den helsevesenet tar i bruk i dialog med pasienter og brukere."

Konferansen som tar temperaturen på den digitaliserte helseindustrien

Digitalisering av er en del av helsehverdagen vår, og de som analyserer trender og brukeratferd ser også et hav av muligheter som både endrer og personaliserer helsesektoren på mange ulike vis.

Digitalisering var overskriften for året 37 grader Life Science-konferanse i Stavanger.


Teknologi hjemme og ute

-Hva gjorde du sist du kjente på symptomer?

Josep Carbó fra selskapet Mediktor Corp fra Spania/USA stiller forsamlingen det enkleste av alle brukerspørsmål. Men usikkerheten brer seg i salen. Hadde han spurt «Hva bør du gjøre når du kjenner symptomer?» så hadde alle visst svaret, men når spørsmålet er «Hva gjorde jeg?»

Carbó kjenner godt atferdsmønsteret vårt. Handlingsmønsteret vårt er som følger: De aller fleste ringer sin mor først, før de googler, før de eventuelt drar på legevakten, før de bestiller en time hos legen. 70 prosent av oss verken oppsøker eller kontakter en lege for å få et kvalifisert råd eller en vurdering av symptomene.

-Mediktor er en robot som i løpet av få minutters dialog tolker dine symptomer og gir deg et råd om hva du bør gjøre; oppsøk sykehus, ring fastlegen, gå å legg deg – slike forslag. Mediktor forteller deg ikke hvilken sykdom du har, men gir deg et medisinsk faglig råd. Vi kommer nok aldri til å trumfe nr 1 på din ringeliste, men målet er å komme inn på listen før Google. Vi vet nemlig også at når folk få valget mellom en sikker kilde og en rask kilde, så velger de den raske. Det er Google raskest, men på langt nær den sikreste. Derfor har vi laget en AI-symptomtolker, sier Carbó.

TETTERE PÅ PASIENTEN: Josep Carbó, nr 2 fra venstre, i selskapet Mediktor bringer AI-doktoren helt inn i stua til pasienten. Thorleif Jansen, medisinsk direktør i KRY, nr 5, utvikler videokonferanser. Alle deltok i parallellseminar om hvordan teknologien driver fram nye helsetjenester. Diskusjonen ble ledet av Arild Kristensen, daglig leder i NSCC, (stående)


For det er en mitch-mash mellom den teknologien som de informerte og aktive brukerne har i sin hverdag, og den helsevesenet tar i bruk i dialog med pasienter og brukere. Som 2018-mennesker er vi mer eller mindre ubevisst vant til at teknologien faktisk vet ting om oss, og at algoritmer personifiserer forslag og valg.

Derfor var også et av hovedpunktene i parallellseminar om AI og velferdsteknologi og om hvordan teknologien driver fram tjenester og service i helseverden.

Det svenske selskapet KRY er en annen teknologibedrift som utvikler løsninger som bringer legen hjem til deg, istedenfor omvendt.

-Jeg er lege og spesialist i familiemedisin. Det vi si; jeg var en frustrert lege som ønsket meg bedre verktøy til pasientflyt. KRY driver med videokonferanser mellom helsefagfolk og pasienter, også i Norge. Selskapet er drevet fram av helseutdannede folk og ingeniører, sier Thorleif Jansen, medisinsk direktør i KRY.


Lærerik konferanse

Stavanger forum er leid inn til Life Science-konferansen som ble arrangert for andre gang. Konferansen retter seg særlig mot internasjonale og nasjonale aktører innen med.tech og har både et messeområde og et svært innholdsrikt faglig program med foredrag, debatter/samtaler og workshops, i år med et fokus på digitalisering. Hovedseksjoner, parallellseminar og workshop fra tidlig formiddag til ettermiddag, var tettpakket med interessante foredragsholdere, både innen forskning, med.tech og generell helseindustri.

Stavangers ordfører Christine Sagen Helgø ønsket deltakerne velkomne sammen med helseminister Bent Høie (H) som stod for den offisielle åpningen av konferansen.

Konferansen hovedforedragsholder var Erik Halvorsen, direktør for TMCx Accelerator innovation institute på Texas Medical Center. Han holdt en gripende og personlig innledning som satte den økonomisk, sterke helseindustrien i perspektiv om hva det hele egentlig handler om.

SPØRSMÅL: Engasjerte deltakere i salen spurte panelet spørsmål om deres velferdsteknologiløsninger.

STANDS: Selskap fra inn- og utlandet hadde tatt oppstilling i messeområde på konferansen 37 grader Life Science for å snakke om sine løsninger.

MINGLING: En viktig ingrediens på en konferanse er at folk møtes og diskuterer løsninger

SAMMEN: Norwegian Smart Care Cluster og Norway Health Tech hadde fellesstand på 37 grader Life Science.

KLYNGE: Anita Moe Larsen fra Norway Health tech

HELT SJEF: Arne Rannestad (t.v) er initiativtaker og ansvarlig for 37 grader Life Science. Her sammen med en tysk kollega.


Arkiv