Telemedisin kan gi bedre diagnoser

Telemedisin kan gi bedre diagnoser

Viju har jobbet med å optimalisere telemedisin i flere år. – Denne løsningen er fremdeles litt mystisk for mange, sier VP i Telemedisin i Viju Health, Ketil Vindenes.

– En enkel måte å si det på er at telemedisin er ”avstandsmedisin”. Det handler om å flytte spesialisten til pasienten og ikke motsatt, sier Ketil Vindenes.

Viju har siden 2009 utviklet telemedisinløsninger som er svært avanserte, men likevel veldig enkle i bruk. Alt styres via et trykkfølsomt panel med enkle symboler vi kjenner fra nettbrett og smarttelefoner. Telemedisin blir hovedsakelig brukt på oljeplattformer.

– Ved behov, og etter pasientens samtykke, kan en behandler ute på riggen trykke på en enkel knapp og ringe en offshore-vaktlege, legevakt eller et sykehus inne på land, og få direkte bistand fra dem over videokonferanse i svært høy kvalitet, forklarer Vindenes.

Pasienten kan snakke direkte med spesialisten, og i tillegg kan det sendes bilder av medisinske undersøkelser på direkten. Viju har så langt god erfaring med ultralyd, røntgen, EKG, otoskop og stetoskop, men mulighetene er uendelige i følge Vindenes.

– Det står ikke på våre løsninger. Utvalget av medisinsk utstyr som vi kan integrere øker stadig, sier han.


Seeing is believing
Det å få en vurdering fra en spesialist i løpet av en konsultasjon kan i noen tilfeller bety en ny og kanskje bedre diagnose.

– Det ”kliniske blikket” til en erfaren lege med tjue års erfaring vil være annerledes enn ”blikket” til en nyutdannet sykepleier eller lege. Fokuset rettes mot pasienten og gir best mulig grunnlag for å komme i gang med rett behandling raskest mulig. I akutte tilfeller vet vi at det også fører til mindre stress om det er to personer som behandler pasienten i en vanskelig situasjon, sier Vindenes.

I offshore telemedisin settes det store krav til prosjekt- og leveranseapparatet, og telemedisin er fremdeles litt mystisk for mange.

– Det handler om å endre måten vi jobber på, og da er det forståelig at vi møter motstand. I Viju bruker vi ofte uttrykket ”seeing is believing”. Derfor bruker vi lite PowerPoint når vi forteller om mulighetene dette gir, sier Vindenes.

Viju har bygget et eget ”sykehus” i løsningssenteret sitt på Forus, og ringer opp til en rigg i Barentshavet eller et boreskip på vestkysten av Afrika og snakker med legen der når de skal demonstrere hvordan telemedisin fungerer.

– Opplevelsen av å være til stede i et slikt møte gjør at de fleste skjønner hva dette kan gjøre også innen helse- og velferds-sektoren i vårt langstrakte land, forklarer Vindenes.


Spennende med NSCC
Det skjer mye spennende i Viju for tiden. Hovedkontoret deres ligger i Stavanger, men Viju har kontorer og kunder over hele verden. Internasjonalt spenner aktiviteten fra globale kontrakter med oljeselskaper og banker, til spesialløsninger tilpasset arbeidsflyten hos den enkelte kunde og lokasjon.

– Et godt eksempel er vårt New York kontor som har levert et virtuelt auksjonshus til Christie’s. I en av de øverste etasjene i Rockefeller Center kan Christie’s kunder selge og kjøpe kunst i et studio designet av Viju, forteller CCO i Viju, Knut Bentzen.

Klyngeprosjektet er også noe han trekker fram.

– Engasjementet i Norwegian Smart Care Cluster er et av de mest spennende initiativene vi er involvert i om dagen, sier Bentzen.

Arkiv