"Etter å ha sjekket opp eksisterende journalsystemer som var på markedet, tok vi sjansen på å bli med på utvikling av Care IT."
- Line Bakke, administrasjonskonsulent i Stiftelsen Nordre Aasen
Vis fakta
  • Care IT ble etablert i 2020
  • Selskapet har to ansatte og ellers innleide ressurser
  • De holder til i Lysaker
  • Care IT utvikler velferdsteknologi til helsesektoren

Care IT: - Har hatt det jeg vil kalle eventyrlig suksess

Fra ett lite spørsmål, til gründer-eventyr. Care IT holder en håndfull presentasjoner ukentlig, og «ingen takker nei».

Tekst: Martin Simenrud, frilansskribent for Norwegian Smart Care Cluster

– Den ene kunden kom etter den andre. Da tenkte vi bare: «jøss, vi har ikke løftet en finger for å selge produktet», sier en humrende Per Even Bjerketvedt, daglig leder i Care IT.

Etter et møte i 2017, kom spørsmålet. En kunde var på utkikk etter et journalsystem, men klarte ikke å finne annet enn «dinosaurer». Dinosaurer, i denne sammenhengen, viser til papirsystemer for loggføring.

– Da vi kartla markedet, fant vi at dagens aktører er så og si utelukkende basert på gammel teknologi, sier Bjerketvedt.

For å svare på ønskene i markedet, utviklet Care IT en egen elektronisk pasientjournal. I 2020 ble Care IT etablert som et eget selskap, med full kommersialisering og støtte fra Innovasjon Norge.

Andre systemer er «for tunge»

Line Bakke er administrasjonskonsulent i Stiftelsen Nordre Aasen. Care IT utviklet et personalisert journalsystem for stiftelsen i 2018.

– Etter å ha sjekket opp eksisterende journalsystemer som var på markedet, tok vi sjansen på å bli med på utvikling av Care IT. De andre systemene ble alle for omfattende og «tunge» for vår bruk, skriver Bakke i en e-post.

Hun skriver videre at muligheten til å bli med på utviklingen, åpnet for å tilpasse systemene etter stiftelsens behov.

– Fagadministrative systemer samles til én plattform, der vi før hadde flere ulike manuelle systemer. Dette gjør dokumentasjonsplikten mer oversiktlig, og kvalitetssikring av arbeidet blir forenklet.

Bakke roser brukervennligheten til journalsystemet. Bjerketvedt understreker at brukervennligheten har vært første prioritet, og at samarbeidspartnerne selv bestemmer funksjonalitet og grensesnitt – tilpasset aktørens behov.

– Det er en kjensgjerning at vi på sikt blir flere pleietrengende og færre som pleier. Ergo må vi finne smartere løsninger for å strekke til, sier han.

Landet storfisken

I februar skrev Care IT kontrakt med Aberia, den norske avdelingen til Norlandia. Selskapet er et av Nordens største helseforetak.

– Vi har ikke drevet med annen markedsføring, enn å ringe kunder vi tror har interesse av systemet. Gjennom det har vi hatt det jeg vil kalle eventyrlig suksess, sier Bjerketvedt.

I løpet av de siste ni månedene har Care IT levert ti installasjoner, med prosjektering og opplæring. Det ville ikke vært mulig om systemet brukte en «tradisjonell teknologisk plattform».

– Vi er for eksempel hundre prosent skybasert. Alle som jobber med IT synes det er fantastisk. Det fjerner behovet for serverkapasitet og -vedlikehold, og betyr at journalen kan brukes på alle enheter, sier han.

Tiden for bruk av fagpermer og servere burde være forbi, ifølge Bjerketvedt. Han mener andelen analoge verktøy, som fortsatt brukes i helsesektoren, er et eksempel på hvor «ille det står til».

Nå holder Care IT og Bjerketvedt tre til fire presentasjoner av systemet i uken, og «ingen takker nei».

– Hvor vi går videre nå, vet jeg ikke. Men på kort sikt, går løpet vårt dit hvor kundene vil at det skal gå, sier Bjerketvedt.

HOVEDBILDE - DIGITALE: Slik jobber Care IT om dagen, som mange av oss har blitt vant til i løpet av pandemien. Bjerketvedt synes det fungerer «sjokkerende bra». Her Eirik Edvardsen, strategi- og utviklingssjef i Aberia, Per Even Bjerketvedt, daglig leder i Care IT og teknisk direktør i Care IT, Eirik Solend. (Foto: Care IT)

Arkiv