SensCom AS vil revolusjonere rutinene for bleieskift med produktet Diaper Sense. Gjennom deres teknologi kan en app på telefonen varsle om når det er tid for å bytte bleie.
– Vi fester en sensor på utsiden av bleien, som kommuniserer via blåtann om fuktighetsnivået inni bleien, forteller Vegard Urnes, daglig leder i SensCom.
Gründeren bak produktet er Vidar Rinde Halvorsen. Ideen til bleiesensoren fikk han etter å ha små barn i barnehage, og en eldre mor på sykehjem. Målet var å bedre livskvaliteten til brukeren av bleieprodukter, og lette arbeidsdagen til ansatte som jobber med personer med inkontinens.
Rinde Halvorsen kom fram til at en sensor som varslet om når inkontinensproduktet(bleien) skal skiftes var løsningen. Han har arbeidet med utviklingen av Diaper Sence de siste fem årene, mens Urnes kom med på laget for 1,5 år siden.
Tilsynsteknologien Diaper Sens kombinerer sensorikk og data for å varsle om når en pasient/beboer trenger tilsyn. Sensoren festes på utsiden av en hvilken som helst bleie og er gjenbrukbar i 12 måneder. Teknologien varsler når pasienten trenger stell og skift, i tillegg varsler den om fravær av mikrobevegelse som kan benyttes til blant annet analyse av søvnmønster og -rytme.
GJENBRUK: Diaper Sens Sensoren festes på utsiden av en hvilken som helst bleie og er gjenbrukbar i 12 måneder.(Foto: SencCom)
– Gir økt livskvalitet for pasientene
Gjennom samarbeid med Oslo og Tønsberg kommune har teknologien blitt testa ut på ulike sykehjem de siste to årene.
Her er tilbakemeldingene selskapet har fått fra omsorgssektoren:
– Tilbakemeldinger fra omsorgssektoren, beboere, ansatte og pårørende er motiverende for oss. Vi mener Diaper Sens har evnen til å utvikle omsorgssektoren mot et individuelt tilsyn på en enkel måte, og at denne teknologien har stort potensiale for økt bruk og utbredelse, sier Urnes.
TOLMODIG GRÜNDER: Vidar Rinde Halvorsen er gründeren bak Diaper Sens. Ideen til bleiesensoren fikk han etter å ha små barn i barnehage, og en eldre mor på sykehjem. Han har jobbet med prosjektet de siste fem årene. (Foto: SensCom)
Kommersiell avtale i boks
Selskapet har sin første kommersielle avtale i boks. I likhet med andre nyetablerte bedrifter har SensCom fått erfare at kommunenes anbudsprosesser kan være dryge og krevende.
– Under vår markedsundersøkelse svarte kun en av 40 kommuner at de har gode nok rutiner for å skifte inkontinensprodukter til rett tid. Det vil si at vi har et kjempemarked når vi kan tilby en løsning på det problemet, sier Urnes.
Han opplever det som utrolig gøy og motiverende å jobbe i et selskap, som vil skape en bedre hverdag for pasienter og ansatte.
– Vi arbeider metodisk for å kunne dokumentere gevinstene av produktet. Metodikken innebærer at alle pasienter som vurderes for bruk av Diaper Sens får en grundig gjennomgang av deres situasjon, noe som igjen fører til økt bevisstgjøring hos omsorgspersonellet om hvordan den enkelte pasient har det og dens behov. Etter implementeringen av Diaper Sens rapporterer omsorgspersonellet resultatene for å kunne dokumentere utviklingen og gevinstene, forklarer Urnes.
SensCom høstet virkelig gevinst for sitt arbeid under gründeruka i Vestfold og Telemark i november 2019, der de fikk med seg både gründerprisen og publikumsprisen.
ENGASJERT: Det er ikke vanskelig å oppfatte at Vegard Urnes, daglig leder i SensCom, brenner for jobben sin. Han opplever det som utrolig gøy og motiverende å jobbe i et selskap, som vil skape en bedre hverdag for pasienter og ansatte. (Foto: SensCom)
Diaper Sens i hverdagen
Målet til SensCom er å gi økt livskvalitet og verdighet for alle pasienter som har bruk for inkontinensprodukter.
Etter å arbeide med produktet har de ansatte i SensCom laget en liste over hvordan produktet påvirker hverdagen til brukerne:
– Vi ser at alle disse punktene også påvirker de ansatte, og gjør deres arbeidshverdag lettere, forteller Urnes.
Framtidsplaner og videreutvikling
SensCom undersøker flere store prosjekter i Norge, Sverige og England, og planen er etter hvert å etablere seg på det internasjonale markedet.
– I dag leverer vi produkter som går på bleieskift og mikrobevegelse. Målet er at vi hele tiden utvikler oss, og kanskje om fem år har vi en løsning som kan kontrollere om pasienten får rett medisinering, sier Urnes.
SensCom jobber hele tiden med å opparbeide seg statistikk som viser hvordan produktene påvirker hverdagen til pasientene, og ikke minst hvordan dette påvirker økonomien.
– Vår visjon er at vi skal gjøre verden til et bedre sted for de som trenger omsorg og de som utfører omsorg - ved hjelp av teknologi, seir Urnes.
For å være oppdatert og klar for framtida er medlemskap i Norwegian Smart Care Cluster et naturlig valg for selskapet.
– Jeg har fått et veldig godt inntrykk av de ansatte i Helseklyngen. Vi ønsker å være en del av et spennende miljø, og samtidig gi noe tilbake, sier Urnes.
Han tror det er avgjørende at selskaper som står i startgropa heier hverandre fram, og hjelper hverandre med å ta riktige valg.