Det norske selskapet Spectrum Blue utvikler en unik løsning som desinfiserer overflater 24/7 mot sopp, bakterier, virus og alger. Se for deg hvilken innvirkning det vil kunne ha på en ny pandemi.
Med økende befolkningstetthet og et varmere, våtere klima, øker faren for nye pandemier. COVID-19-pandemien brakte med seg en stor og disruptiv inngripen i helsesystemer, økonomier og samfunn verden over. Fire år etter nedstengningen i Norge husker vi fortsatt hvordan munnbind og antibac ble en naturlig del av hverdagen, og hvor raskt viruset spredte seg. Hva om det fantes en beskyttelse som reduserte smittefaren kontinuerlig?
«Vår løsning Q-field er et preventivt og proaktivt tiltak for å forhindre nye store pandemier» sier Brage Johansen, CEO i Spectrum Blue. Produktet Q-FIELD™ fungerer nemlig 24/7, 365 dager i året, og varigheten er tilsvarende det overflaten er behandlet med. For eksempel i innendørs maling, hvor man gjennom å blande produktet i malingen legger til rette for at vegger, tak og møbler får en slags iboende desinfisering.
En slik løsning vil kunne ha enorm effekt i helsevesenet, hvor blant annet sykehusinfeksjoner og stadig økende antibiotika resistens er store utfordringer. «Mens tradisjonelle tiltak som masker, håndvask og desinfisering, er viktige er de ikke varige. Q-field er derimot et fotokatalytisk stoff som fjerner alle virus, sopp og bakterier fra overflaten. Det bidrar til å redusere smittefaren samtidig som det effektiviserer renholdet og reduserer kjemikaliebruk» sier Johansen.
De siste tre årene har Q-FIELD™ blitt testet ved et sykehus i Romania med svært gode resultater. Antall sykehusinfeksjoner er redusert med over 20%, og antibiotika bruken tilsvarende.
Hvorfor Romania?
«Forskningen bak produktet stammer fra Romania», sier Johansen. Det er her de norske gründerne kom i kontakt med oppfinneren, som har forsket et tiår på løsningen. «Sammen ble vi enige om å opprette et selskap i Norge for å videreutvikle og kommersialisere løsningen. Fremstillingen av selve produktet er en energikrevende prosess, og i Norge har vi god tilgang på rimelig strøm. I tillegg sitter nå kjerneteamet i Norge, og vi er dedikert til å bygge opp produksjonslinjen vår her». Det norske selskapet ble opprettet i 2022, og med et nylig inngått samarbeid med Dynea er de godt i gang med sin første produksjonslinje i Lillestrøm. Veien ut i markedet blir i første omgang gjennom produsenter av maling, og med avtale på plass med en større norsk malingsprodusent ser de nå mot resten av Europa.
Parallelt med dette samarbeider selskapet med WHO rundt beredskap mot nye pandemier. «Dette er et ekstremt viktig arbeid, og vi skal gjøre mye testing fremover for å verifisere at teknologien bremser spredning av nye patogener» fortsetter Johansen.
Men hva har dette med vikingskip og romskip å gjøre?
«Vi har innledet samarbeid med vikingmuseet på Bygdøy, og med NASA og den europeiske romfartsorganisasjonen» forklarer Johansen. På Vikingmuseet ønsker de å teste Q-FIELD™ i bygningsmassen, for å beskytte de uerstattelige kulturminnene bedre mot sopp. Det er også viktig for NASA å beskytte de som reiser opp i verdensrommet mot bakterier og virusutbrudd. I første omgang skal det rigges pilotprosjekter for å verifisere teknologien opp mot de ulike institusjonenes behov, før man i neste omgang skalerer opp.
Markedet er enormt, og på verdensbasis brukes det i dag milliarder på produkter med biocider som tar knekken på de små uønskede mikroorganismene. Men sølv-, zink- og kobber-biocider er giftige ved at de svetter ut metall molekyler, noe både EU og andre land nå innfører strengere regler for. «Vårt produkt er bærekraftig, og medfører ingen skadelig effekt på miljøet eller menneskene rundt» sier Johansen avslutningsvis. «I tillegg er det begrenset med gode preventive tiltak mot muggsopp, som vi vet kan ha en enorm påvirkning på inneklima og mennesker. Her er vår teknologi helt unik».
For mer informasjon om selskapet og produktet, se selskapets hjemmeside eller kontakt CEO Brage Johansen. Spectrum Blue er alltid interessert i å komme i kontakt med gode strategiske partnere som vil være med på reisen.