"Vi har laget en rekke spesial-løsninger for at det skal være enkelt å komme i gang raskt med corona-dugnad​ og kjører full fart på dette."
- Fredrik Gulowsen, gründer Nyby
Vis fakta

Selskap: Nyby

Etablert: 2015

Gründer: Fredrik Gulowsen

Produkt: et samhandlingsverktøy

Web: nyby.no

Media: Nyby i bruk i kommunene

Nyby opplever enorm etterspørsel - reduserer prisen for å hjelpe kommunene

- Henvendelsene strømmer på fra hele landet døgnet rundt, og teamet jobber på spreng for å levere så raskt som mulig, sier gründer Fredrik Gulowsen.

Nyby er et samhandlingsverktøy utviklet for mobilisering av ledige ressurser til viktige velferdsoppgaver, innen sikre rammer, og tilpasset offentlig sektor. Det brukes både til innbyggerinvolvering, og omplassering av egne ressurser og intern bemanning. Verktøyet er allerede i bruk i omtrent 40 kommuner og organisasjoner i Norge og Sverige. Nyby har arbeidet med utvikling av plattformen siden 2015. Den er utviklet for å mobilisere ledige ressurser til eldrebølgen, men er nå i bruk innen arbeidsformdling, frivillighet, hjemmetjenester, institusjoner. Verktøyet viser seg å være et utmerket som hjelpemiddel i corona-duganden.


LØSER OPPGAVER: Her ser du eksempler på oppgaver som kan løses ved hjelp av Nybys velferdsteknologi. (Alle foto: Nyby)


Full fart døgnet rundt

– Vi har laget en rekke spesial-løsninger for at det skal være enkelt å komme i gang raskt med corona-dugnad og kjører full fart på dette, samt erfaringsdeling. Vi tar i i mot henvendelser fra hele landet døgnet rundt, og støtter etter beste evne løpende. Vi har fått i gang mange kommuner gjennom helgen, seier Gulowsen.

Et eksempel på hvordan plattformen kan brukes er hvordan de fikk engasjert frivillige i Hemsedal. Der lagde de en kanal hvor frivillige kan kjøre hjem matvarer og medisiner og lignende til risikogrupper og personer i karantene. Over 200 meldte seg inn i gruppen allerede samme ettermiddag.

– Hele teamet er på døgnet rundt, men vi har gjennom helgen knyttet til oss samarbeidspartnere som kan bistå på support i tiden fremover, blant andre PA Consulting, opplyser Gulowsen.

LES MER: Kombinerer kraften i digitaliseringen med norske velferdsverdier

DUGNAD: Plattformen er utviklet for å mobilisere ledige ressurser til eldrebølgen, men er nå i bruk innen arbeidsformdling, frivillighet, hjemmetjenester, institusjoner. Verktøyet viser seg å være et utmerket som hjelpemiddel i corona-duganden.

Krisetider krever raske vendinger

Nyby lager nå betydelig mer materiell for erfaringsdeling mellom kommuner, og utvikler for hver time. Her kan du finne nyttig informasjon, siden oppdateres løpende: Ofte stilte spørsmål.

– Vi ber om forståelse for at feil kan forekomme, dette er krisetid. Vi prioriterer hurtighet og å bistå kommuner i stor skala, derfor ber vi om forståelse for at feil kan oppstå. Rask tilbakemelding på dette gjør at vi kan fortsette høy fart i riktig retning hele tiden. Vi har jobbet med å takle omsorgskrisen og mangel på ressurser siden 2015, men har nå fått en tilsvarende omsorgskrise i fanget kun på et par uker, forteller Gulowsen, og fortsetter:

– Vi ber også om at kommunene må være bevisst regelverket for personopplysninger når de ber om informasjon og fortløpende vurdere når og hvordan de har kapasitet til å håndtere databehandlingen i tråd med regelverket under eller etter denne krisen. På et tidspunkt vil vi gå fra krisehåndteringsfasen til en fase hvor det også vil være nødvendig å gjøre en eventuell opprydding i dataene.

LES MER: Nyby i bruk i kommunene

LES MER: Kom i gang med dugnad


Arkiv