"«Alt annet er jo digitalisert, så hvorfor skal det ikke gå an å digitalisere diettrestriksjoner? Så begynte jeg å tenke litt på om ikke jeg kunne gjøre noe med dette.. "en gang gründer, alltid gründer.»"
- Cecilie Hauge Ågotnes, CanCannotEat
Vis fakta

FAKTA  

Selskap: CanCannotEat
Etablert: September 2017
Gründer: Cecilie Hauge Ågotnes
Produkt: Software som digitaliserer, samler og sorterer dietthensyn for serveringsbransjen. Lettere for kokken, tryggere for kunden.
Nettside: Cancannoteat.com

Medieomtale:
Dagens næringsliv, 01.05.2018: Vi blir redde og sier det er en allergi for å bli tatt på alvor 

Nettavisen, 04.02.2018: 500 000 nordmenn kan få et bedre liv med lavFODMAP-dietten

 

App for allergikere

Ved restaurantbesøk kan allergier og intoleranse føre til både smerter, forverring av sykdom og til sjenanse, og det kan i verste fall være livstruende. Dette er gründer Cecilie Hauge Ågotnes godt på vei til å gjøre noe med via appen CanCannotEat.

Så mange som 25 prosent av befolkningen har matallergier, intoleranser eller andre restriksjoner omkring mat og helse som krever at andre tar hensyn til din kost. Noen mener dette er et folkehelseproblem.

For dem som sliter, kan noe så hyggelig som et restaurantbesøk eller andre sosiale settinger gjøre ting verre. Nå utvikler Cecilie Hauge Ågotnes en app som enkelt og effektivt skal kunne ta hensyn til alle slags diettrestriksjoner.

 

Pasient, forfatter og foredragsholder
Ågotnes er en allsidig dame som både har studert på NTNU og drevet neglesalong. Hun så seg nødt til å legge ned driften etter 13 år, da hun ble svært syk.  

-Jeg var uten jobb i 2-3 år og hadde store problemer med magen grunnet IBS (irritabel tarm syndrom). Denne perioden var jeg på kurs ved Haukeland universitetssykehus om lavFODMAP-dietten.

LavFODMAP er en forskningsbasert diett som går ut på å gradvis utelukke forskjellige typer tungt fordøyelige karbohydrater, for så å kartlegge hva som kan lindre tarmplagene. Man kan også få kartlagt hva man tåler mye, lite, og overhodet ingenting av.

-Etter at jeg begynte på denne dietten ble jeg mye bedre, og jeg startet derfor opp en blogg. Etter 9 måneder hadde jeg skrevet min første bok som ble utgitt av Aschehoug forlag. Boken ble en bestselger på tre uker, og er nå blitt utgitt på flere språk. Neste bok var en reisebok fordi jeg fant ut at det ofte er vanskelig å reise med denne dietten. For meg var det alltid mye styr, for det er en veldig restriktiv diett, forteller Ågotnes som til nå har skrevet fire bøker, både kokebøker og livsmestringsbøker basert på lavFODMAP.  I tillegg er hun en ettertraktet foredragsholder innen tema mat og helse.

-Mens jeg skrev de to siste bøkene tenkte jeg at dette må det jo gå an å digitalisere. Hvorfor skal det være så vanskelig å få dietthensynene mine inn til dem som skal lage maten? Og hvorfor er det så vanskelig å få den maten jeg må ha? Alt annet er jo digitalisert, så hvorfor skal det ikke gå an å digitalisere dette? Og så begynte jeg å tenke på om ikke dette var noe jeg selv kunne gjøre noe med. En gang gründer, alltid gründer, vet du, sier Cecilie Hauge Ågotnes.  

Cecilie fikk kontakt med Nyskapningsparken i Bergen der hun har fått hjelp til å lage softwaren CanCannotEat som digitaliserer diettinformasjon for serveringsbransjen. Kunden slipper å gå gjennom resepsjonen eller arrangøren for å gi beskjed om sine diettrestriksjoner, de melder selv fra via en app. 

 

Hvem kan spise hva?
-Denne innovasjonen løser serveringsbransjens stadige problem; nemlig å hente inn gjestenes diettbehov gjennom én kanal, til riktig tid og til rett person. I første omgang løser vi problemet ved store arrangement. Ved et arrangement med 1000 deltakere kan så mange som 100-150 av gjestene ha ønsker om tilpasset mat i forskjellige varianter. Det er ikke lenger bare glutenfritt eller laktosefritt som restauranten må tas hensyn til. Det er så mye, mye mer, sier hun.  

Løsningen hennes er testet på flere hotell i Bergen. Når det skal være en større konferanse får gjestene en egen link til CanCannotEat som er opprettet av hotellet. De av gjestene som trenger tilpasset mat oppretter så en profil, legger inn hvilke av de 14 allergenene de ikke tåler og/eller andre allergier eller intoleranser. I appen deler de profilen sin med kjøkkenet, som får allergiene til alle gjestene sortert etter allergier og der navnet på gjesten er erstattet med en personlig kode. Denne koden bruker servitøren for å finne riktig gjest når maten skal serveres.  

I framtiden ønsker Ågotnes også å utvikle er at gjestenes allergiinformasjon kobles til serveringsstedenes oppskrifter, - Men det må vi utvikle etterhvert, sier hun.   

CanCannotEat er alene om å tilby denne type løsning, men utfordrer de ulike bookingsystemene som brukes i dag hvor gjester skriver inn allergiene eller matrestriksjonene sine. Utfordringen er at dagens systemer ikke klarer og samle inn, og å ta dietthensyn, uten mellomledd, til rett tid og til riktige personer.

     

Pilotprosjekt i hotellbransjen
Softwaren er nylig lansert. Og gründerselskapet samarbeider med Scandic Ørnen og Radisson Bryggen Bergen, Quality Edvard Grieg, Opus hotell og Panorama hotell i Bergen som alle er pilothotell. Prosjektet får også god oppfølging og støtte fra Haukeland sykehus. Den økonomiske støtten har de fått fra Innovasjon Norge, der de har fått både markedsavklaringsmidler, kommersialiseringsstøtte og mentor.  

-Det var ikke vanskelig å finne piloter til prosjektet. De fleste hotellene vi kontakt sa at dette er noe de trenger. Men så ser vi også at det å innføre et teknisk hjelpemiddel kan by på utfordringer. De ansatte bruker mange forskjellige programvarer, så det tar litt tid å sette seg inn i det, sier Ågotnes. 

I tillegg til store arrangementer er frokosten på hoteller et stort dilemma forteller Cecilie. Det kan komme én person med glutenallergi den ene dagen, og 40 neste dag. Glutenfritt brød er ikke noe hotellene selv produserer på grunn av fare for kontaminering. Derfor må de oppbevare glutenfritt brød i frysen. Dette fører til matsvinn eller for lite glutenfritt brød, som igjen fører til misfornøyd kunder. CanCannotEat skal nå også prøves ut i frokostserveringen hos noen av pilothotellene.



FRA PASIENT TIL GRÜNDER: Da Cecilie Ågotnes selv fikk restriksjoner på matvarer, fant hun ut at hotell- og restaurantbransjen har utfordringer med å håndtere allergikere og matrestriksjoner. Det har hun gjort noe med (Foto: Christine Eide)

Veien videre
-Tilbakemeldingene vi har fått er veldig gode. Vi har nettopp startet salget av produktet, og venter på at softwaren og appen skal oversettes til engelsk. Da regner vi med at den blir mye mer populær, og da begynner vi også å markedsføre den skikkelig, sier hun.  

Cecilie ser for seg at softwaren og appen kan bli tatt i bruk de fleste steder der det serveres mat, og ikke bare ved større arrangementer eller hotellfrokoster. Den egner seg også ved kantinevirksomhet til sykehus, catering  og til eldre som får matlevering.   

-Teamet vårt består egentlig bare av to stykker, Renate og meg. Men vi har vært flinke til å bruke ressurser rundt oss. Vi har alltid hatt minst en student med oss; det har vært innenfor juss, innovasjon og ledelse, flere fra handelshøyskolen og markedsføring. Vi har også hatt en person på NAV-avklaring, som har vært med oss lenge. Vi ser frem til å fortsette å få inn dyktige studenter, men vi ønsker oss også et større team. Blant annet ser vi etter en utvikler og en som kan jobbe med salg, sier hun.  

En markedsundersøkelse selskapet gjorde med 300 respondenter, viser at mer enn 90 prosent av dem som trenger tilpasset mat vegrer seg for å gå ut og spise. Undersøkelsen viser også at mange har fått feil mat, men at de veldig sjeldent klager.  

-Vi ser at CanCannotEat kan være med på å øke tilliten mellom serveringsbransjen og gjestene som trenger tilpasset mat. Det er noe både allergikerne og bransjen ønsker seg, sier Ågotnes.

Tekst: Benedikte Kristiansen
Foto: Christine Eide

Arkiv