Vil være en ressurs for NSCC-medlemmer

21. juni 2016

Vil være en ressurs for NSCC-medlemmer

St Svithun hotell er et av de nyere klyngemedlemmene i Norwegian Smart Care Cluster (NSCC). Hotelldirektør Chris Pedersen håper andre medlemmer kan samarbeide med pasienthotellet og bruke St Svithun Hotell som arena for å få direkte brukererfaringer.

– Det som er så positivt med pasienthotellet er at vi allerede er etablert på sykehusområdet. Vi har en stor brukergruppe som kan gi gode og konstruktive tilbakemeldinger. Samtidig har vi umiddelbar nærhet til sykehus med et godt etablert samarbeid som kan gi direkte brukererfaringer fra både pasienter, pårørende og helsepersonell, sier Pedersen.

St Svithun hotell har til høsten hatt et offentlig-privat samarbeid (OPS) med Stavanger Universitetssjukehus (SUS) i ti år. I løpet av et år har de over 25,000 pasienter og pårørende boende på hotellet.

– Vi er overbevist om at et opphold på pasienthotellet i friske, trygge og private omgivelser, i umiddelbar nærhet til sykehuset, bidrar til å gjøre en vanskelig situasjon litt enklere. Vår visjon er å gjøre hverdagen litt lysere for våre gjester og det er her jeg tror deltakelsen i NSCC virkelig kommer til å gjøre en forskjell framover, sier Pedersen.


Vil bli best i Norden
– Jeg ser for meg å knytte nettverk med alle aktørene som er medlem i NSCC. Jeg håper at de kan se på oss som en ressurs i utviklingen av deres produkter og løsninger. At de kan bruke oss som arena for å få direkte brukererfaringer, ikke bare fra pasienter og pårørende – men også fra helsevesenet, sier han.

Pasienthotell som St Svithun hotell er, i følge Pedersen, et relativt nytt konsept i Norden.

– Vi har trygghetsalarmer på alle våre rom, både på bad og inni rommene som de kan tilkalle hjelp med hvis de trenger det. Nå kommer mye nytt som fallalarm og videokonsultasjoner som kan ivareta tryggheten og sikkerheten til de pasientgruppene som ikke behøver å oppta en sykehusseng, men likevel har behov for en nærhet til sykehuset. På den måten håper vi å kunne bidra til at helsevesenet kan bruke sine ressurser på de som trenger det aller mest, samtidig som pasientene som overnatter hos oss får et trygt og godt opphold i friske omgivelser. Dette er veldig gunstig også fra et samfunnsøkonomisk perspektiv, forklarer han.

Hotellet har lang erfaring som pasienthotell. Ambisjonene er å bli det ledende pasienthotellet i Norden innen 2020.

– Skal vi oppnå det må vi henge med i den teknologiske utviklingen framover.

 
God timing
Hotellets målsetting og klyngeengasjement kommer på et godt tidspunkt.

– Tidspunktet er jo optimalt med tanke på det nye sykehuset som er under utvikling. Jeg drømmer allerede om at vi gjennom samarbeid med NSCC-medlemmer og helsevesenet kan utvikle fremtidens pasienthotell i tide til når det nye sykehuset på Ullandhaug står klart, sier han og fortsetter.

– Da skal vi ikke bare være ledende i Norden, men målet må være at vi skal åpne et av verdens fremste, mest innovative og nyskapende pasienthotell i umiddelbar nærhet og sette Stavanger på kartet.


– Helsen er den nye oljen
Pedersen gleder seg over å se hvordan regionen samler seg rundt helseutfordringer i disse dager.

– Folk snakker om helse som den nye oljen og det syns vi er gøy. Det er mye kraft i den kompetansen som kommer fram nå. Jeg er skråsikker på at dette vil føre til nye løsninger innen helsesektoren som kommer til å være uvurderlige for pasienter i årene som kommer og at pasienthoteller blir en enda større del av fremtidens helse-Norge.

Han er sikker på at morgendagens teknologi og implementering av nye velferds- og omsorgsteknologiske løsninger kan gjøre hotellgjestenes opphold enda enklere, tryggere og mer behagelig.

– Det viktigste for pasientene er trygghet og omsorg. Teknologi kan legge til rette for så mye og forhåpentligvis eliminere barrierer som videre fører til at pasienter føler trygge nok, for til tross for teknologiens endeløse muligheter må vi ikke glemme å lytte til og på den måten legge til rette for de viktigeste brukerne i denne utviklingen, som er pasientene våre og deres opplevelse av de forbedrede tjenestene vi skal tilby. 


Denne artikkelen er levert av Minredaksjon.no

Linkedin-03arrow forwardGroup 68 Copy 13Group 68 Copy 13ListFill 1Fill 1Facebook-04fbGroup 3Fill 1Page 1Group 125Group 3Group 68 Copy 6Group 3Group 68 Copy 12Group 126Loupe CopyPage 1Group 68 Copy 6Group 68 Copy 6twitterFill 1ListGroup 2ArkivNSCC_Logo