​Ønsker å skape trygghet i hjemmet

​Ønsker å skape trygghet i hjemmet

Smartly AS har som mål å bygge fremtidens smarte boliger med fokus på trygghet og hva som er bra for de som bor i boligen. Vi har tatt en prat med leder for forretningsområdet velferd i Smartly, Marit Hagland.

Det er mye snakk om smarte løsninger og smarte hjem når man snakker om velferdsteknologi. For Hagland handler smarte hjem mye om trygghet.

Det er at hjemmene etter hvert skal være enkle, trygge og behagelige å bo i. Det betyr at man har en datamaskin som snakker med hjemmet ditt, som kan styre ventilasjon, lys, varme, adgangskontroll, alarmer og forskjellige ting som gjør at du har et hus fult av teknologi som snakker sammen, forteller hun.

Godt i gang
Smartly er i full gang med å tilrettelegge for velferdsteknologiske løsninger hjemme hos kundene sine. Foreløpig er det rundt 20.000 som har fått en såkalt ”smart Gateway” installert.

– Denne får de primært for å lese strømmen. I nybygg er det flere som har fått installert smarte brytere også, som da har for eksempel varmestyring integrert i hjemmene sine, sier Hagland.

Løsningene som man kan ta i bruk av den Smarte Gatewayen er driftet av Smartly, som er et datterselskap i Lyse-konsernet. En montør kommer for å installere og sørger for at alt fungerer.

For forbrukeren skal dette være enkelt. De som har tatt dette i bruk er veldig fornøyde og syns det er spennende, forteller Hagland.


Teknologi for kommunene
Det kommer stadig nye produkter og løsninger innen velferdsteknologi.

– Nå er det en del nye ting som kommer til å komme på velferdsbiten. Automatisk stopp på vannkran og komfyrvakt er noe av dette, sier Hagland.

Hun er opptatt av at det offentlige skal kunne ta i bruk denne nye teknologien slik at de kan ta ut fremtidige effektivitetsgevinster.

– Det kan være enkle ting som nattlys som kommer på av seg selv når man står opp om natten, som forebygger fall bare ved å ha på begrenset belysning, forklarer hun.

Innovasjonsaktivitet mellom aktører
Hagland syns det er bra å være med i Norwegian Smart Care Cluster (NSCC).

– I en sånn klynge treffer man andre i samme felt og får til synergier mellom medlemmene. Vi får til innovasjonsaktivitet mellom aktørene, og det er en ufarlig måte ha dialog med markedet og kundene på. I en slik klynge kan man ha felles utviklingsprosjekt med kundene om brukerbehov uten at man diskvalifiseres i en fremtidig anbudssammenheng. Det kommer mye godt ut av en sånn klynge, sier hun.

Arkiv