Digital kommunikasjon gir pårørende informasjon

Digital kommunikasjon gir pårørende informasjon

JodaCare er en digital kommunikasjonsløsning hvor pårørende kan få mer informasjon om sine kjæres daglige gjøremål.

Kristil Erla Hålands glemsomme mamma ringer henne og sier at hun ikke har fått besøk i dag.

  • Joda! sier Håland og forteller det hun har lest i Jodacare om dagen hennes.
  • Du har hatt besøk av Petter fra hjemmetjenesten. Han laget kjøttkaker til middag for deg.
  • Å ja, sier moren og husker at han var der.

(Bildet er av gründer Kristil Erla Håland sammen med medgründer Elin Sunde Wilberg.)

Ble gründer da moren ble syk

Moren til Kristil fikk diagnosen Alzheimer for fem år siden. Da hjemmetjenesten ble involvert oppdaget Kristil at hun trengte en bedre løsning for å kommunisere med menneskene som nå var innom moren hennes tre ganger om dagen. Dagens løsninger for kommunikasjon mellom helsepersonell og familien er tidkrevende telefonsamtaler, eller skriftlige kontaktbøker. Samtidig som dette skjedde jobbet Kristil med å selge en kommunikasjonsløsning for barnehager. Dette ga henne ideen til å lage JodaCare.

En digital kontaktbok for en verdig hverdag

Om en person har nedsatt hukommelse eller mangler språk på grunn av for eksempel demens eller utviklingshemning, er det vanskelig for dem å selv dele daglig informasjon til familien og helsepersonellet. JodaCare sitt ønske er at denne sårbare gruppen mennesker skal få oppleve at alle rundt seg er oppdatert på hva som foregår. Dette gir de en mer verdig og rolig hverdag. JodaCare er en digital versjon av den tradisjonelle, skriftlige kontaktboken mange bruker i dag. Her kan helsepersonell og familien enkelt kommunisere ved å dele bilder og skriftlige beskjeder. JodaCare har også en felles kalender hvor begge gruppene av omsorgsgivere kan legge inn hendelser, og personlige profiler så alle vet hvem som er involvert i omsorgen.

Fra idè til virkelighet

Kristil satt alene med sin idè da hun sommeren 2015 fikk 100,000 kroner av Innovasjon Norge. Hun gjorde en solid jobb for å finne ut av hvilket behov det var i markedet for produktet. Hun snakket med relevante mennesker i bransjen, og startet tidlig å teste for å få tilbakemelding fra sluttbruker. I januar 2016 fikk hun nye 500,000 av Innovasjon Norge, og sammen med medgründer Elin Sunde Wilberg hadde de første versjon av JodaCare klar og i test allerede i april 2016. Siden den tid har åtte kommuner brukt løsningen, og JodaCare har fått inn 3,5 millioner fra investorer. Teamet har nå også vokst fra to til seks ansatte med Line Federley Kirkemo, Nazanin Moaiedi, Bjørg Svendsen og Even Hus med på laget.

Nyttig med NSCC

Ting har altså beveget seg i rekordfart for oppstartsbedriften JodaCare. Der hadde de aldri vært uten hard jobbing og et godt nettverk. Kristil syns det har vært nyttig å være medlem av NSCC: ”Gjennom å være med i NSCC kan vi få et større nettverk. Vi kan også dele kunnskap”, sier hun.

Arkiv